تبریز شهر آرزوها

برج بلند شهران

پروژه برج بلند شهران مطالعات پروژه 
 
برج 3۱ طبقه شهران با ارتفاع 100 متر یکی از بلند ترین برجهای مسکونی تبریز و کشور می باشد که در 3 طبقه زیر زمین با گنجایش حدود 195 واحد پارکینگ و انباری ، یک طبقه لابی ( همکف ) با کار بری عمومی شامل مهد کودک ، کافی نت ، فروشگاه داخلی ، سالن اجتماعات ، ... و 2۷ طبقه مسکونی با گنجایش 190 ولاحد آپارتمانی به مساحت مفید 110 الی 280 متر مربع در حال احداث می باشد در زیر زمین سوم این برج علاوه بر پارکینگ و انباری ، مجموعه تاسیسات مکانیکی برج و نیز مجموعه کامل استخر با امکانات رفاهی لازم طراحی گردیده است . طبقه آخر برج جهت فرود هلی کوپتر طراحی گردیده است .

برخورداریهای ممتاز و امکانات ویژه برج بلند شهران  

 

  برخورداری های ممتاز

  • موقعیت خاص منطقه

  • طراحی ویژه پروژه

  • دسترسی به فضای سبز و فضای باز

  • دایره دید بی نظیر      

  • دسترسی به شاه گلی

  • دسترسی به مترو

  • دسترسی به کنار گذر جنوبی

  • تراکم نسبت نفر به مترمربع مفید

  

 امکانات ویژه

  • لابی مشرک با امکانات ورزشی ، رفاهی و آموزشی

  • استخر ، سونا و جکوزی

  • سالن اجتماعات

  • 6 خط آسانسور سریع

  • سیستم اتفاء حریق خودکار

  • باند فرود هلی کوپتر

 

 مشخصات فنی معماری

 

      برج شهران دارای سه طبقه زیرزمین با مساحت حدود3000 متر مربع در هر طبقه میباشد که دارای کاربری پارگینگ ،انباری ، موتورخانه و فضای تاسیساتی ، محل جمع آوری و نگهداری زباله و استخر با امکانات رفاهی خواهد بود . گنجایش پارگینگ پروژه یکصدونودوپنج دستگاه اتومبیل سواری خواهد بود . پارکینگ پروژه دارای 3 ورودی مستقل می باشد که ورودی اصلی آن از طبقه اول پارکینگ به خیابان 12 متری ضلع شرقی پروژه خواهد بود و ورودی فرعی پارکینگ از ضلع شمالی پروژه جهت عبور و مرور اتومبیل های خاص مانند آمبولانس و ماشینهای آتش نشانی تعبیه گردیده است همچنین طبقه دوم پارکینگ دارای درب ورود و خروج اضطراری  به خیابان 12 متری شرقی می باشد که امکان خروج اتومبیل های زیر زمین های دوم و سوم را در مواقع ضروری فراهم خواهد آورد . همچنین محل ورود و خروج تجهیزات موتور خانه نیز در این قسمت تعبیه گردیده است .

رمپ اصلی پارکینگها به صورت قیچی طراحی گردیده است که امکان تردد دو دستگاه اتومبیل را در هر رمپ به طور هم زمان فراهم می نماید .

برج شهران دارای شش خط آسانسور با سرعت بالا میباشد که دیوارهای بتنی برشی محل استقرار آنها را از واحد مجاور جدا میکند که عایق صوتی حرکت آسانسورها نیز محسوب میشود راه پله های فرار در دو محل جداگانه هر کدام با دو رمپ قیچی شکل ارتباط بین طبقات را به سهولت فراهم مینماید که با توجه به اهمیت زیربنایی مفید در برابر مشاع به این شکل طراحی شده اند تا ضمن رعایت اصول فنی و ایمنی حداقل زیر بنایی مشاع را ایجاد نمایند .

در ساخت دیواره های داخلی از کناف و دیواره های خارجی از DRY WALL  با توجه به سبک بودن این مصالح استفاده خواهد شد .

شایان ذکر است که سبک بودن ساختمان تاثیر بسزایی در کاهش جذب انرژی زلزله توسط ساختمان دارد .

در نمای پروژه از ترکیب شیشه و آلومینیوم استفاده  شده است

ارتفاع مفید زیر زمین سوم در قسمت موتورخانه و استخر بالغ بر چهار متر و در سایرقسمت ها بالغ بر 3 متر می باشد ارتفاع مفید طبقات اول ودوم 2،6 متر منظور شده است .

پس از سه طبقه پارکینگ ، لابی برج واقع شده است . لابی برج دارای مهد کودک ،کافی نت ، فروشگاه ، سالن اجتماعات ، اتاق نگهبانی، منزل سرایداری وسالن انتظار می باشد که زیر بنای حدود 1400 متر مربع احداث خواهد شد .

طبقات اول تا سیزدهم با مساحتی برابر با1400 متر مربع در هر طبقه شامل 10 واحد مسکونی می باشد که هر واحد زیر بنایی برابر 110 تا 135 متر مربع را در بر می گیرد . در طبقه هفتم یکی از موتور خانه های فرعی برج قرار گرفته است که وظیفه تامین آب طبقات پایین تر را به صورت ثقلی به عهده خواهد داشت ارتفاع مفید طبقات بطور متوسط برابر 2،7 متر خواهد بود . دیوارهای برشی بتنی با ضخامت 50 سانتی متر تا طبقه سوم و ضخامت 45 ساتی متر تاطبقه ششم و ضخامت 40 سانتی متر تا طبقه سیزدهم دیوارهای بین واحدها را تشکیل می دهند همچنینی این دیوارها به عنوان دیوارهای پیرامونی راه پله نیز جهت حفاظت آن در برابر حریق عمل می نمایند .

طبقات چهاردهم الی هفدهم هر بخش با گنجایش هفت واحد 110 تا 265 متر مربعی در 1400 متر مربع زیر بنا احداث خواهد شد زیر بنای واحدهای شرقی و غربی به دلیل ادغام دو واحد در هر طرف و حذف دیوارهای برشی ما بین دو واحد به علت عملکرد سازه ای برج می باشد .

موتورخانه فرعی دوم در طبقه 14 قرار گرفته است . و وظیفه تامین ثقلی آب طبقات پائین تر را به عهده خواهد داشت .

در طبقات هیجدهم الی بیستم و دوم بالای لابی به دلیل حذف تعداد دیگری از دیوارهای برشی به دلیل عملکرد سازه ای زیربنای واحدها بزرگتر شده و هر طبقه شش واحد 165 تا 250 را در بر میگیرد .

طبقات بیست و سوم تا بیست و ششم واحدهای دوبلکس با حیاط اختصاصی هر کدام زیربنایی بالغ بر 300 متر مربع را دارند . دو طبقه دیگر شامل طبقه تاسیساتی و هلی پدخواهند بود . باندهای هلی پد جهت امداد و آتش نشانی در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از طریق راه پله های مستقل به پشت بام واحدهای دوبلکس و در نتیجه به راه پله فرار ساختمان ارتباط پیدا می کند .

چنانچه اشاره گردید آرایش واحدهای آپارتمانی به گونه ای است که در حد فاصل دو واحد کنار هم دیوار برشی قرار گرفته است این دیوار ضمن عملکرد سازه ای موجب جداسازی کامل واحدها گردیده است طوریکه انتقال صدا و مزاحمت های معمول آپاتمانی در این واحد ها کاملا حذف گردیده است . نور گیر واحدها کاملا مناسب و با در نظر گرفتن استانداردهای معماری طراحی گردیده است . فضای پرت ( مرده ) داخل واحدها نیز به حداقل رسیده است .

مطالعات ژئوتکنیک

        مطالعات ژئوتکنیک طی مذاکراتی با پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در آذر ماه سال 83 شروع گردیده و در نهایت با عقد قرارداد با جناب آقای دکتر مرادی از اساتید دانشگاه تبریز ، انجام و نتایج مطالعات به مشاور پروژه ارائه گردید برای این مطالعات 3 گمانه ماشینی به عمق 80 ، 60 ، 60 متر و هفت گمانه دستی تارسیدن به آب های زیر زمینی حفر گردید و نمونه های تهیه شده برای آزمایش های مختلف به آزمایشگاه ارسال شد . نتایج مطالعات ژئوتکنیک در جلسات متعدد با حضور اعضای کمیته فنی و مشاور پروژه مورد بررسی قرار گرفت .

مطالعات لرزه خیزی خاص ساختگاه

شرایط سازه ای خاص، مطالعات لرزه خیزی خاص ساختگاه پروژه را ایجاب می نمود . براین اساس مطالعات مزبور پس از چند استعلام از مشاورین و متخصصین تبریز و تهران توسط دکتر جلالی – از اساتید دانشگاه تبریز انجام و نتایج آن گزارش گردید که این نتایج مورد بررسی اعضای کمیته فنی و مشاور طرح قرار گرفت و در طراحی سازه مد نظر واقع گردید .

مطالعات معماری

        مطالعات پروژه شهران از تیر ماه 1383 پس از اخذ مجوز تهیه نقشه از شهرداری تبریز برای 31 طبقه شروع گردید . این مطالعات با مذاکرات خصوصی با معماران بنام تبریز و شرکتهای مهندسین مشاور برای ارائه طرح اولیه ، بر اساس مجوز اخذ شده و تعداد اعضاء صاحب سهام در پروژه آغاز شد که طی مدتی بعد و از میان طرح های ارائه شده با توجه به نورگیری واحدها، سایه اندازی ، سطح اشغال مجاز و تعداد واحدهای تامین شده ، طرح ارائه شده از سوی مهندسین مشاور نماد سبلان بعنوان طرح اولیه ادامه مطالعات برگزیده شد .

در شهریور ماه 1383 بعد از مذاکرات متعدد با شرکت مهندسین مشاور نماد سبلان و پس از ارائه لیست متخصصین دخیل در پروژه و بررسی سوابق این افراد از سوی تعاونی ، شرکت مذکور به عنوان مشاور پروژه انتخاب گردید .

در انجام مطالعات ، نظرات ادارات برق ، گاز ، سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی لحاظ گردید که دستاورد آن پیش بینی آسانسور ویژه  آتش نشانی ،ایجاد راه ارتباطی بین پله های فرار – ایجاد باند فرود هلی کوپتر امداد و راه دسترسی به پشت بام بلوک می باشد .

مطالعات سازه

        بر اساس مطالعات اولیه مناسبترین نوع سازه برای این پروژه ، سیستم قاب خمشی ویژه بتنی با دیوار برشی بتنی توسط مهندسین مشاور تشخیص داده شده که تمامی این مطالعات توسط کمیته فنی بررسی و اشکالات موجود رفع گردید .

همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی و زمانی سیستم سازه به صورت اسکلت بتن آرمه با سقف پیش تنیده به روش در جا و پس کشیده توسط شرکت CCL IRAN انجام گردید و همچنین مذاکرات کاملی بااین شرکت انجام گرفت و از پروژه های در دست اجرای آنها بازدید به عمل آمد که با توجه به عدم توجیه اقتصادی و انحصاری بودن آن از اجرای سقفها به روش فوق صرف نظر گردید .

از دیگر مطالعات سازه ای استفاده از اتصالات مکانیکی  ( کوپلر ) به جای اورلپ می باشد . با توجه به پارامترهای مثبت این روش از جمله کاهش تراکم آرماتور و کاهش میزان مصرف آرماتور به اندازه  اورلپها و نیز کاهش پرت نهایی میلگردها طی جلسه  کمیته فنی در مورخ 19/3/85 مقرر گردید جهت وصل آرماتورهای نمره ی 22 به بالا از این روش استفاده گردد .

نوشته شده در 89/06/24ساعت 20 توسط پویا|


مطالب پيشين
» آغاز عملیات بتن ریزی پروژه مشارکتی ضلع شرقی میدان شهید فهمیده
» لزوم مرمت مسجد تاریخی حسن پادشاه در تبریز
» یاداوری خاطرات افتتاح آبنماهای میدان چایی
» ابلاغ سه حکم ارزشمند برای اینجانب
» تست مسیر دوچرخه سواری خیابان امام توسط شهردار
» تحول در حوزه عمرانی تبریز با اراده معاون عمرانی جدید شهردار
» طرح سه سطحی میدان آذربایجان منتشر شد
» تصاویری از خیابانهای تبریز با درختان بومی+جوابیه مدیر وبلاگ به سازمان پارکها
» تکرار مکررات در زمینه کاشت درختان ناسازگار عامل اصلی عدم توسعه و درجا زدن فضای سبز تبریز
» 10 میلیارد تومان، صرف تملّک و آزادسازی میدان ساعت
Design By ParsSkin.Com