تالار مرکزی تبریز

تالار مرکزی تبریز در کنار هتل لاله در حال احداث است




پروژه تالار مركزي شهر تبريز با زير بنايي حدود 14200 مترمربع در زميني به مساحت15000 متر مربع در کوی فرشته تبريز با كاربري هنري، فرهنگي واداري توسط شركت خانه ایرانیان  در حال احداث مي باشد.




 دارا بودن فضاها و سالن هاي خاص جهت موسيقي، تئاتر و ... و استفاده از مصالح خاص از جمله مشخصات بارز اين پروژه مي باشد. اجراي پروژه مذكور در مرداد ماه 88 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شروع شده است.



اهداف كلي: كمك در رشد و اعتلاي فرهنگ غني مردم منطقه وسهولت درامر رفاه وتفريحات سالم هر چه بيشتر جوانان



   
 

برج بعثت+مرکز خرید برجهای آسمان تبریز

معرفی دو پروزه عمرانی تبریز

1-پروزه بعثت فرهنگیان تبریز


 

این مجتمع مسکونی در 23 طبقه سازه ای و در بلوار شفیع زاده و در پائین دست مرکز تجارت جهانی تبریز در حال ساخت میباشد.این مجتمع مسکونی توسط تعاونی مسکمن فرهنگیان تبریز در حال احداث است که از محسنات آن هم جواری با پارک باغمیشه میباشد.

این برج 4 طبقه پیشرفت فیزیکی دارد






2-مرکز خرید آسمان تبریز


این مجتمع تجاری جهت تکمیل مجتمع آسمان تبریز و در قالب35 واحد تجاری در کنار برجهای 16 گانه آسمان تبریز در  حال احداث میباشد و تا  ماه آتی بطور کامل به بهره برداری خواهد رسید




مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:
موزه پروین اعتصامی در تبریز ایجاد می‌شود




خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساخت موزه «پروین اعتصامی» در تبریز خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی گفت: بعد از تکمیل مرمت خانه اعتصامی در شهر تبریز یکی از اتاق‌های آن به موزه مخصوص پروین اعتصامی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: در این موزه ابزار و اشیای مربوط به خانواده اعتصامی به همراه آثاری از پروین اعتصامی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
محمدی اضافه کرد: به همین منظور بنیاد پروین اعتصامی نیز در حال شکل‌گیری است که پس از تشکیل آن قسمتی از خانه اعتصامی به محل فعالیت‌های این بنیاد اختصاص خواهد یافت.
پروین اعتصامی از زنان شاعره ایرانی است که در سال 1285 شمسی در تبریز متولد شد و در 35 سالگی بر اثر بیماری حصبه در تهران درگذشت.
از 248 قطعه دیوان شعر این بانوی فرهیخته 65 قطعه آن به صورت مناظره است

زمستان بی روح  تبریز

  آب نماهای شهری  تبریز در 6ماه سال خالی از آب میباشد!!!




عدم توجه مسئولین شهر به حفظ زیبائی شهر و شاداب نگه داشتن آن در زمستان!!

فقر فضای سبز در زمستان بدلیل عدم کاشت درختان همیشه سبز و متناسب با مناطق سردسیر





متن اصلی در ادامه مطلب 


 

ادامه نوشته

آیسان به جدیت در حال ساخت

ساعات کاری آیسان 24 ساعته شد




مجتمع عظیم تجاری تفریحی آیسان که از سال88 کلید خورده است بعد از وقفه ای که بدلیل مشکلات تملک صورت گرفته بود هم اکنون با تملک بیش از90 درصد زمین مورد نیاز  اکنون  شاهد فعالیت شبانه روزی کارگران و عوامل مجموعه هستیم



این مجموعه بزرگ تجاری تفریحی و رفاهی با داشتن 1180 واحد تجاری  به گفته وبسایت آیسان بزرگترین مرکز خرید کشور خواهد شد که طبقات-1 تا 4 مختص مرکز خرید و طبقه 4 شامل رستوران و پارک آبی و فضای فرهنگی و طبقات 25 تا 27 هتل و مراکز اقامتی و طبقه 33 رستوران گردان  و باقی طبقات اداری خواهند بود


طی چند ماه اخیر فعالیت کارگاهی پروزه آیسان به طور جدی افزایش یافته و در این کارگاه عمرانی حدود100 نفر بطور شبانه روزی مشغول کارند و این تعداد کارگران با تکمیل شمع کوبی و پی ریزی مجموعه و با ستون بندی و شروع طبقات به حتم افزایش خواهند یافت و طبق اعلام مسئولین 500 نفر در این مجموعه در چند ماه آتی مشغول کار خواهند بود 



اما موردی که باید به آن  توجه کرد سپری کردن مشکلترین قسمت پروزه یعنی تملک اماکن  و املاک موجود در محدوه پروزه بود که خوشبختانه هم اکنون 90 درصد املاک تملک و تخریب شده اند و تنها اداره راه و ترابری و چند مورد خانه و مغازه باقی مانده اند که طبق شنیده های بنده با مالکین مربوطه  تفاهمات نهایی انجام گرفته و تا چند روز آتی کلیه املاک باقی مانده نیز تخریب میشوند.شایان ذکر است پمپ بنزین موجود در کنار ترمینال نیز طی هفته اخیر تخریب شده و خاکبرداری آن قسمت در حال انجام است


نکته قابل توجه در اجرای این پروزه 24 ساعته کردن فعالیتهاست که در سه شیفت کاری مشغول خاکبرداری و شمع کوبی پروزه  میباشند و این تصویری  که بنده به نمایش گذاشته ام در ساعت 11 شب گرفته شده است.




امیدواریم با اتمام تملک و مرحله پی ریزی که میتوان گفت 30% پروزه را شامل میشود شاهد تحول یکباره این پروزه باشیم چرا که بنده طی تماسی که با مسئولین پروزه داشتم قول دادند که بعد از شروع طبقات هر ماه 2 طبقه به طبقات این مجموعه افزوده خواهد شد 


تصاویر تکمیلی و پلان پروزه آیسان در ادامه مطلب

ادامه نوشته

پارکینگ مکانیزه

احداث سه پارکینگ مکانیزه در تبریز



چند سالی است که بدلیل افزایش زیاد ترافیک تمرکز شهرداری بر احداث پارکینگهای طبقاتی متمرکز شده است که تا حدودیس حلال مشکلات ترافیک بوده است

اکنون به معرفی 3 مورد پارکینگ مکانیزه در دو نقطه  پر ترافیک شهر یعنی بلوار آزادی و خیابان هفده شهریور میپردازیم

1-پارکینگ مکانیزه 17 طبقه هفده شهریور



این پارکینگ یکی از نیازهای آن منطقه میباشد که خوشبختانه عملیات ساخت آن شروع شده و مشغول پی ریزی فونداسیون این پارکینگ میباشند



2- پارکینگ 12 طبقه جدیری جنوبی



این پارکینگ نیز بصورت مکانیزه و در 12 طبقه احداث خواهد شد .ولی تا کنون تنها آماده سازی محوطه و تخریب ساختمان قدیمی انجام پذیرفته است

3-پارکینگ 10 طبقه ورودی زعفرانیه 

این پارکینگ طبقاتی نیز در مرحله خاکبرداری میباشد 

تصاویری از مسابقه آفرود در تبریز

مسابقات اتومبیلرانی آفرود خودروهای دو دیفرانسیلی در تبریز برگزار شد

این مسابقه در صبح روز جمعه این هفته در کنار پلیپس راه تبریز-مرند و کنار پیست موتور سواری کراس برگزار شد







بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

تبریز در فقر کامل از لحاظ مراکز تفریحی و  نیازمند  احداث مراکز تفریحی زیبا

لزوم ایجاد مراکز تفریحی در تبریز برای جذب توریست داخلی و خارجی



کهن شهر تبریز در کنار آثار باستانی و اماکن تاریخی  فراوان خود  می تواند با ایجاد مراکز تفریحی به یکی از شهرهای توریستی منطقه تبدیل شود.

با توجه به برگزاری فستیوال های تابستانی تبریز در سالهای آینده به صورت بین المللی لزوم ایجاد این مراکز  پیش از پیش احساس میشود.

طرح هائی که می توان با ایجاد آن ها باعث پیشرفت در صنعت توریسم  تبریز شد و درآمد پایدار برای  شهر  حاصل آورد :

باغ وحش -باغ پرندگان(ائل باغی)

آکواریوم -پارک دلفین ها(پارک بزرگ تبریز)

کایت سواری-رصد خانه-بالن سواری-پاتیناژ(عون بن علی)

لوناپارک سر پوشیده-اسب سواری و فایتون...

در این پست در نظر داریم روی سه طرح بزرگ که قابلیت اجرائی شدن 100٪ را در تبریز  دارند متمرکز شویم.

یازان: امین                                   EMAIL:AMINTB1993@GMAIL.COM



بقیه در ادامه مطلب

 
ادامه نوشته

گزارشی از مجتمع تجاری و پارکینگ والمان

مجتمع تجاری ، خدماتی والمان




مجتمع تجاری والمان به همراه پارکینگ طبقاتی والمان یکی از پروزه های مشارکتی شهرداری تبریز میباشد که عملیات احداث پارکینگ در سال 88 آغاز گردید و در فاز یک پارکینگ طبقاتی والمان با گنجایش 300 دستگاه خودرو احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.



این پارکینگ طبقاتی بصورت زیر زمینی و در  زیر خیابان والمان حد فاصل خیابان شریعتی و ارک احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است


فاز دوم طرح نیز شامل مرکز تجاری و خرید والمان میباشد که این مرکزخرید 2 طبقه در امتداد پارکینگ طبقاتی والمان در حال احداث است که از دو فاز تشکیل میشود




1-فاز یک که در ادامه پارکینگ والمان تا تقاطع شریعتی در حال احداث است






2-فاز دوم این مرکز خرید در قسمت غربی خیابان شریعتی در حال احداث است که در مرحله خاک برداری و شمع کوبی میباشد که نسبت به فاز یک عریضتر و بزرگتر میباشد



این دو مرکز با احداث قسمت زیرین خیابان شریعتی به همدیگر متصل خواهند شد 

شایان ذکر است قسمت فوقانی این مرکز خرید در آینده به عنوان خیابان در ادامه خیابان والمان تا لاله زار احداث  خواهد شد

 

شهرک الماس تبریز

شهرک مبلمان و خودرو  تبریز



یکی از پروزه های دور دوم جذب سرمایه گذاری شهرداری تبریز که در سال 88 انجام پذیرفته بود شهرک مبلمان و خودرو بود که  بصورت مشارکتی بین  شهرداری تبریز و شرکت الماس تبریز منعقد شده بود  



شهرک الماس تبریز در زمینی به مساحت 43 هکتار در منطقه 6 تبریز با مشارکت شهرداری و شرکت طرح و ساخت الماس تبریز به منظور اسکان و انتقال نمایشگاههای مبلمان و خودرو به یک مجتمع آبرو مند در دست احداث میباشد.




 کلنگ زنی این طرح در سوم خرداد 1388 به دست شهردار محترم  تبریز جناب آقای مهندس نوین بر زمین زده شده و هم اکنون کارهای اجرایی آن با پیشرفت  نزدیک به 65% در حال احداث میباشد



بدیهی است با تجمع نمایشکاهای مبلمان و خودرو تبریز در یک مجموع واحد علاوه بر اینکه خریداران مبلمان وخودرو برای خود از سردرگمی و مراجعه به نمایشگاههای مختلف در جاهای مختلف شهر بزرگ تبریز نجات خواهند یافت.







  





بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه؛
خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی در تبریز تولید می‌شوند




تصویر تزئینی است

گروه خودروسازی بهمن با مشارکت تراکتورسازی تبریز، خودروی تجاری کشنده 425 اسب بخار تولید می‌کند.


بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای که امروز به امضای استاندار آذربایجان شرقی و مدیران دو گروه خودروسازی بهمن و تراکتورسازی رسید، گروه خودروسازی بهمن متعهد شد سالانه یکصد هزار دستگاه خودروی تجاری در تبریز تولید کند.

فاز اول این پروژه مشترک با تولید کشنده‌های دومحور 425 اسب بخار اجرا می‌شود و در مراحل بعدی متناسب با نیاز بازار، کشنده تک محور، کمپرسی و کامیون باری نیز تولید خواهد شد.

کل سرمایه‌گذاری این طرح 8 هزار میلیارد ریال است که بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، استانداری آذربایجان شرقی متعهد به تامین 65 درصد این مبلغ از طریق منابع خارجی و تسهیلات بانکی شده است.

شرکت خودروسازی FAW چین نیز در زمینه تکنولوژی تولید خودروهای تجاری در این پروژه همکاری خواهد کرد.

علیرضابیگی، استاندار آذربایجان شرقی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، نسبت به فعالیت مستمر و دامنه وسیع طرح ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم این پروژه مشترک خودروسازی، سرآغاز تغییر و تحول در تامین خودروسازی کشور و تامین سلیقه مشتریان باشد.

مدیرگروه خودروسازی بهمن نیز با بیان این که تولید خودروهای تجاری در صنعت خودروسازی کشور مغفول مانده گفت: تولید خودروهای تجاری نقش موثری در اقتصاد کشور دارند و با این که هزینه نوآوری در این صنعت نسبت به خودروهای سواری کمتر است ماندگاری بیشتری دارد.

وی افزود: خودرویی که بر اساس پروژه مشترک بین خودروسازی بهمن و تراکتورسازی تبریز تولید می‌شود تقاضای مناسبی در بازار دارد و امیدواریم در چند سال اول پروژه فروش آن به قدری باشد که سرمایه اولیه را جبران کرده و منافع آن به توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی کمک کند.


http://ostan-as.gov.ir/?MID=21&Type=News&TypeID=2&id=6293

مجتمع باغلارباغی+موزه تاریخ طبیعی تبریز

شیری آذر خبرداد:تصویب بزرگترین پروژه مشارکتی شهری تاریخ تبریز



تصویر تزئینی است

بزرگترین طرح پروژه مشارکتی شهری تاریخ تبریز به تصویب رسید و در آینده ای نه چندان دور شاهد آغاز عملیات اجرائی آن خواهیم بود.

حبیب شیری آذر سخنگوی شورای شهر تبریز در رابطه با دلیل اهمیت این پروژه می افزاید : پروژه لاغلارباغی بزرگترین پروژه شهری است که پس از اتمام آن اولین ساختمان بلند مرتبه ایران در تبریز ساخته خواهد شد و و هتل با برند اروپایی وارد کشور شده و موجب توسعه صنعت گردشگری و توریسم می شود.






وی افزود: مهمتریت موضوع در این رابطه مشارکت بخش خصوصی در توسعه شهری است که با رفع ایرادات و نواقص احتمالی این طرح به عنوان نماد تبریز مطرح خواهد شد که جا دارد بدلیل حفظ منافع شهر از ایجاد هیهوی کاذب و مباحث حاشیه ای خودداری گردد.

سخنگوی شورای شهر می افزاید: در پروژه مذکور ابهام خاص وجود ندارد و سرمایه گذار قبلی با دخالت دست های مرئی و نامرئی که بنظرم با منافع تبریز مخالف هستند از اجرای پروژه منصرف گردید. ولی پس از ماهها بحث و بررسی با حضور کارشناسان مختلف در کمسیونهای شورای اسلامی شهر و مراکز مختلف سرانجام با تاکید 200 کارشناس مجرب شهری و 50 ماه برسی کارشناسی و فنی این طرح به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و برای اجرا به شهرداری ارجاع گردید.

شیری آذر اظهار داشت: نمایندگان تبریز در شورای اسلامی شهر در تامین مصالح مردم تبریز با هیچ فردی و گروهی معامله نخواهند کرد و تا آخرین نفس برای تامین منافع شهر به فعالیت خواهند پرداخت چرا که در تاریخ کشور پروژه ای به این شفافیت و وضوح کافی مطرح نبوده و افرادیکه ابهام آفرینی می کنند باید جوابگوی ابهام آفرینی خود باشند.

وی افزود: این پروژه برای حدود 10 هزار نفر اشتغالزایی خواهد کرد و در حالیکه نهاها و سازمانهای شهری برای تامین مالی اجرای پروژه ها با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و اجرای پروژه ها با مشکلات زیادی در حال پیشرفت است ، باید بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، سند چشم انداز توسعه و برنامه پنج ساله نسبت به مشارکت بخش خصوصی در پروژه های کلان شهری همت زیادی بکار برد.

شیری آذر گفت: با توجه به اینکه باغلاباغی به مکان مناسب و قابل توسعه آذربایجان منتقل شده و با وست زیاد و به شکل مدرن و تجهیزات بروز و در فضای کاملا سرپوشیده احداث خواهد گردید.

سخنگوی شورای اسلامی افزود: شعور مردم تبریز بالا بوده و خود بهتر از هر کسی منافع و مصالح خود را تشخیص می دهند، در حالیکه باغلاباغی فعلی فقط حدود 5 ماه در طول سال قابل استفاده است ولی با اجرای این طرح (باغلاباغی) در محل جدید مردم در طول سال خواهند توانست با امنیت کامل از این مجتمع تفریحی و رفاهی استفاده نمایند.

شیری آذر گفت: از لحاظ مباحث ترافیکی نیز علاوه بر اینکه مسیر چایکنار برای تردد در نظر گرفته شده، سه مسیر دیگر از جمله گلکار و توانیر برای رفت و آمد مردم و وسائط نقلیه در نظر گرفته اند که نزدیکی ایستگاه مترو به این پروژه نیز از مزایای دیگری مطرح بوده و موجب کاهش ترافیک منطقه خواهد شد. چرا که 31 درصد وسعت این مجموعه برای پارکینگ در نظر گرفته شده که در نوع خود کم نظیر است.

حبیب شیری آذر در ادامه افزود: رقم ریالی این پروژه که مبلغی حدود 1220 میلیارد تومان می باشد معادل بودجه عمرانی 5 سال شهرداری تبریز است که با اجرای این طرح شهر تبریز متحول خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی تبریز اظهار داشت: جا دارد در سال جهاد اقتصادی که رهبر معظم انقلاب امسال را بجا و شایسته با عنوان جهاد اقتصادی نامگذاری نمودند، تلاش مضاعفی برای ایجاد اشتغال و اجرای طرحهای کلان انجام دهیم. اجرای فرامین مقام معظم رهبری یعنی تلاش برای اصلاح نگرانیهای موجود متولیان شهر، تحول اقتصادی شهری و جذب سرمایه گذار.

شیری آذر در پایان اظهار داشت: از نکات بارز این پروژه توجه ویژه به بحث فضای سبز شهری است که در این پروژه فقط 10 هکتار به فضای سبز و روباز اختصاص یافته و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف این منطقه نیز با هزینه سرمایه گذار تملک شده و برجهای سه قلو در محل تملک یافته احداث خواهند شد و سرمایه گذار مبلغ 100 میلیارد تومان برای انتقال باغلارباغی به محل جدید هزینه خواهد کرد.

http://shiriazar.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=87:1390-03-16-12-50-14&catid=12:1387-11-04-17-51-09&Itemid=14


عکس/موزه تاریخ طبیعی تبریز  



موزه تاریخ طبیعی یکی از موزه‌های شهر تبریز است که در سال ۱۳۷۲ودرمحل سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی تأسیس شد.پیکرهای تاکسیدرمی جانوارن مختلف نقاط ایران وپیکرهای کامل پرندگان، چرندگان، حشرات وخزندگان نادردراین موزه به نمایش گذاشته شده اند.عکس ها ازسیدکاظم یوسفی


مشکل قابل توجه در این موزه مساحت کم آن میباشد که سازمان حفاظت محیط زیست استان  در محل جدید موزه تاریخ طبیعی تبریز واقع  در پارک ائل باغی مشغول ساخت ساختمان این موزه است که به محض تکمیل ابنیه این موزه به پارک ائل باغی منتقل خواهد شد


شایان ذکر است کلنگ زنی موزه تاریخ طبیعی در مهر ماه 90 انجام گرفت و عملیات ساخت آن آغاز شده است





بقیه تصاویر در ادامه مطلب

منبع 


بقیه تصاویر


http://nasrnews.ir/show.php?ID=7342

جدیت شهرداری در نوسازی سنگ فرش تربیت

سنگ فرش تربیت به سرعت بازسازی میشود




لزوم توجه به اصول مورد نیاز  در احیا جاده ابریشم  


خیابان تربیت با 500 متر طول و 15 متر عرض یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای تجاری و اقتصادی شهر تبریز به شمار می رود که در زمان شهرداری محمد علی تربیت و در سال 1308  ساخته شد که به عنوان مسیر جاده ابریشم مورد استفاده قرار میگرفت و بدلیل این امر از قدیم الایام یکی از مراکز تجاری شهر تبریز قلمداد میگردد

این خیابان  در سال 70 تا 72 به همراه خیابان سنگ فرش ولیعصر توسط شهرداری سنگ فرش شد و تبدیل به عابر گذر سنگ فرش گشت


 بعد از گذشت 18 سال شهرداری تبریز در شهریور ماه 90 تصمیم گرفت سنگ فرش این خیابان را تعویض و نوسازی نماید که اقدامی بسیار مناسب بود چرا که در طول سالیان دراز سنگ فرش قبلی تقریبا از بین رفته بود. 

اکنون عملیات سنگ فرش جدید طی 3-4 ماه اخیر با سرعت مناسب و به جدیت توسط شرکت ساراب طرح در حال انجام است  و با وجود یخ بندان بودن مسیر انصافا توقفی در کار نبوده است که واقعا تحسین بر انگیز است و امید میرود سایر پروزه های شهری نیز چنین با پشتکار احداث گردند 


اما نحوه باز سازی مسیر جای تامل دارد چرا که امر باز سازی و سنگ فرش نمودن مسیرهای تاریخی در کشورهای پیشرفته چنان با سلیقه و با ابزار آلات و المانهای  مناسب انجام میگیرد که کاملا با بافت تاریخی منطقه هم خوانی داشته باشد

لذل پیشنهاد میگردد موارد زیر در باز سازی بافت این عابر گذر پر تردد و مهم شهر رعایت گردد تا موجب زیبایی وصف ناپذیر این خیابان سنگ فرش با حفظ بافت سنتی آن گردد :

1-نصب چندین المان و مجسمه بزرگ در طول مسیر 

با توجه به مطرح بودن این خیابان سنگ فرش به عنوان قسمتی از جاده ابریشم لذا ساخت چندین المان فرهنگی و تاریخی و چندین مجسمه در اقصی نقاط این مسیر 500 متری یک ضرورت میتواند باشد .لذا پیشنهاد میگردد ساخت یک المان  کاروانهای تجاری قدیمی که نماد جاده ابریشم باشد در اولویت قرار گیرد و این المان در ورودی تربیت نصب شود  و در کنار آن ساخت مجسمه محمد علی تربیت به عنوان بانی و موسس این خیابان و چندین المان دیگر متناسب با این خیابان  در اولویت قرار گیرد


تصویر زیر مربوط به یکی از خیابانهای سنگ فرش شهر قازان(خواهر خوانده تبریز) میباشد که زیبایی آن مثال زدنی است 


تصویر زیر مربوط به میدان تکسیم استانبول است که در این میدان هم المان زیبایی نصب شده است که از تاریخ گذشته  الهام گرفته شده است

2-سیستم روشنایی

سیستم روشنایی در خیابانهای تاریخی مساله ای بسیار مهم است و باید سیستم روشنایی متناسب با ابنیه های سنتی مسیر  باشد

همچنین در کنار استفاده از چراغهای روشنایی سنتی میتوان مثل تصویر زیر که خیابان سنگ فرش تکسیم استانبول میاشد از لامپهای ال ای دی برای زیبایی مسیر استفاده کرد

 

3-نصب مبلمان با معماری  سنتی و زیبا 

بدلیل تاریخی بودن مسیر استفاده از مبلمان شهری طرخ قدیمی و با معماری سنتی باید در دستور کار قرار گیردد .چرا که مبلمان موجود باید با تاریخ منطقه هم خوانی داشته باشد


پیشنهاد میگردد در طول مسیر از گلدانهای سیمانی طرح سنتی استفاده گردد و با گل کاری این گلدانها موجب زیباتر شدن سنگ فرش تربیت گردد

4-باز سازی ابنیه  تاریخی موجود در مسیر 



همانطور که میدانیم مسیر تربیت یکی از مناطق شهری است که ساختمانهای تاریخی  و دوران قاجاری به وفور یافت میشود که متاسفانه بدلایل مختلف تخریب یا فرسوده شده اند و این ساختمانها نیازمند باز سازی دوباره هستند تا زیبایی خود را باز یابند.شهرداری تبریز میتواند با همکاری سازمان میراث فرهنگی و با مشارکت مالکین اقدام به باز سازی این ساختمانها نماید



5-نور پردازی مناسب ابنیه های تاریخی موجود در مسیر

امر نور پردازی ساختمانها امری است که امروزه مورد توجه شهرداران تمام شهرهای مطرح میباشد و بر کسی پوشیده نیست که با نور پردازی ابنیه های تاریخی  زیبائی شهر صد چندان میشود 


لذا شهرداری باید برای زیباتر شدن مسیر اقدام به نور پردازی اصولی این ساختمانها کند و علاوه بر زیبایی مسیر داشته های تاریخی شهرمان را به تمام مسافرین معرفی نماید

6-توجه به کیفیت فضای سبز و هم دستی درختان مسیر

پیشنهاد میگردد برای افزایش زیبایی مسیر و برای یکدست شدن و جلوگیری از چند گانگی درختان شهرداری تبریز اقدام به کاشت درختان یکدست و هم شکل در سنگ فرش تربیت نماید و یک نظم  بوجود آورد تا درختان یکدست و هموار به نظر بیایند 

بهترین گونه گیاهی برای این مسیر کاج و یا بید مجنون میباشد و در کنار آن استفاده از درختان گل در فاصله های معین بر زیبایی این سنگ فرش بیشتر می افزاید

7-فلاور باکس

برای زیبایی بیشتر مسیر استفاده از فلاور باکسها که قبلا نیز در این مسیر نصب شده بود میتواند مفید  باشد



پیشنهادهای سایر شهروندان و بازدید کنندگان وبلاگ:

1-شهرام:

من تو قسمت های مختلف شهر افرادی رو دیدم که میشینن و تصویر مسافرا و همشهریارو نقاشی میکنن اگه شهرداری چنتا مکان اون وسطای این خیابون انتخاب کنن با اون مبلمان سنگی که اشاره کردی به طور دایره ای بچینن تا این هنرمندا اونجا بشینن و مسافرا بیان و اینا طرحشون رو بکشن (این بار فرهنگی خیلی بالایی داره و میتونه باعث معروفیت این خیابون بشه) همچنین تاتر یه قسمتی داره به اسم نمایش خیابانی ، اگه بخش هایی تو این خیابون برا اجرای نمایش خیابانی اختصاص پیدا کنه بار فرهنگی خیابون رو بالا میبره (همه اینا کارهای کم هزینه ای هستن که نسبت به هزینشون بهره فرهنگی زیادی حاصل میکنن)

2-رحیم:

یه پیشنهاد هم اینکه بعضی از اون جاهایی که برای کاشتن گل و درخت طراحی کردند میتونند به آب نما تغییر کاربری بدهند. اینم یه پیشنهاد میتونه باشه

3-جواد:

در خیابان های تاریخی مخصوصا تربیت در وسط باغچه ها... از مجسمه هائی با قد وقامت انسان معمولی .. مخصوصا بنحوی که لباس هاشون خیلی مشخص باشه ... در قالب شبگرد .. ادم های معمولی در حال عبور ..بچه ها کتاب در دست ..و فانوس هائی که در دست مردم باشه ودرصدی از روشنائی تربیت رو تامین کنه...مجسمه سیاسیونی که روزنامه ای اون زمان دستشون باشه... وروزنانه ها کاملا مشخص باشه..
این مجسمه ها حتی میتونن نقاشان نویسندگان و شاعران مبارزان روحانیان... باشن
تصور کنین چقدر صفا میده خرید از مغازه ها و گردش در اینجور محیط ها .. بیشتر مسیر ها رو مردم براحتی پیاده میتونن برن بدون اینکه نیاز به ماشین احساس بشه...

4-فرزام

بجای تابلو ها و فلکس هایتو چشم زن، نمای مغازه ها رو همراه با تابلوشون رو به شیوه سنتی درست کنن !
مثلا بجای فلکس از تابلوی چوبی استفاده کنن.

عکس خوبی پیدا نکردم ولی این بد نیست


پروزه های مشارکتی پارک بزرگ  و میدان اذربایجان

 گزارشی از برخی پروزه های  آتی منطقه  میدان  آذربایجان و پارک بزرگ  


شهردار تبريز: 

اجراي طرح‌هاي زيباسازي و ائلمان ميدان بزرگ آذربايجان در سال 91


تسریع در روند توسعه و تجهیز پارک 800 هکتاری تبریز



 شهردار تبريزگفت در سال آينده با اجراي طرح‌هاي متعدد سرمايه‌گذاري در حريم ميدان بزرگ آذربايجان ، نسبت به زيباسازي و تغيير چهره اين ميدان بزرگ در ورودي شمالغرب تبريز اقدام خواهد شد.

خبرگزاری شهریار به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز گزارش داد، مهندس نوين با اعلام اين خبر افزود: ميدان آذربايجان در ورودي شمالغرب تبريز به عنوان يكي از بزرگ‌ترين ميادين شهري كشور نيازمند احيا و تغيير چهره در حريم ميدان و داخل آن است و شهرداري تبريز براي سال 91 اجراي طرح‌هاي متعدد عمراني و سرمايه‌گذاري در اين محدوده را در اولويت كاري خود قرار داده است.

شهردار تبريز در بخش ديگري از سخنان خود تسريع در آغاز مراحل احداث و اجراي ائلمان ميدان بزرگ آذربايجان را از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري در سال آينده اعلام و خاطرنشان كرد: علاوه بر اين در حريم و دورتادور ميدان نيز چندين طرح و پروژه بزرگ عمراني ، خدماتي و مشاركتي به مرحله اجرا درخواهد آمد.

شهردار تبريز در عين حال از برنامه‌ريزي شهرداري براي تكميل ، احيا و توسعه فضاي سبز داخل ميدان بزرگ آذربايجان و ديگر طرح‌هاي مربوط به زيباسازي و نصب مبلمان شهري در اين محدوده همزمان با اجراي طرح‌هاي عمراني و مشاركتي خبر داد.



 شهردار تبریز بر تسریع در روند توسعه و تجهیز مجموعه 800 هکتاری پارک بزرگ تبریز و زیر ساخت‌های تفریحی و رفاهی تاکید کرد.

 علیرضا نوین در جمع مدیران شهرداری هدف از اجرای این طرح را زمینه‌سازی برای تسریع روند توسعه و تجهیز مجموعه 800 هکتاری پارک بزرگ و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی، تفریحی و فضای سبز در این مجموعه اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و اهمیت تسریع مراحل اجرایی طرح‌های توسعه و تجهیز پارک بزرگ و در کنار آن تلاش شهرداری تبریز برای تبدیل این مجموعه 800 هکتاری به یکی از زیباترین و جذاب‌ترین تفرجگاه‌های تبریز، ضرورت ایجاد و تعیین یک مدیریت واحد و مستقل برای پارک بزرگ بیش از گذشته احساس می‌شود و این امر در سال آینده به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود دلیل این امر را تعدد طرح‌ها و پروژه‌های تجهیز و توسعه در پارک بزرگ برشمرد و افزود: ایجاد دریاچه مصنوعی زیبا و منحصر به فرد، انتقال امکانات و تجهیزات شهربازی باغلارباغی به محدوده پارک بزرگ، اجرای طرح‌های توسعه ‌فضای سبز، ایجاد زمین‌های ورزشی و تفریحی برای کودکان، جوانان و خانواده‌ها و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری دیگر از جمله برنامه‌های در دستور کار شهرداری تبریز برای تسریع روند توسعه و تجهیز پارک بزرگ به شمار می‌رود که این برنامه‌ها از سال 91 با جدیت دنبال خواهند شد.
شهردار تبریز در خاتمه همچنین از پیش‌بینی اعتبارات ویژه برای این مجموعه در بودجه سال 91 خبر داد.



طی دو خبر فوق متوجه شدید که شهردار محترم تبریز خبر از تحولات عظیم در میدان آذربایجان و پارک بزرگ و محوطه اطراف آن در سال 91 دادند که احتمالا برای شما پروزه های طراحی شده برای اجرا در این محدوده یک سوال باشد و دوست داشته باشید با این پروزه ها بیشتر آشنا شوید

من برخی پروزه های طراحی شده برای اجرا در پارک بزرگ و میدان آذربایجان و محوطه کناری فرودگاه بین المللی تبریز را برایتان به نمایش میگذارم امیدوارم برایتان خوش ایند بوده و به زودی شاهد شروع عملیات اجرایی آنها باشیم.این پروزه ها بصورت مشارکتی با بخش خصوصی احداث خواهند شد

1-هتل 4 ستاره در اراضی 140 هکتاری جنب فرودگاه



2- شهر بازی سر پوشیده پارک بزرگ



3-پارک صدرا در کنار پارک حجاج


4- کارواش و باس واش


5-پارک آکواریومی و پارک ماهیان زینتی




6-منظومه خورشیدی جنب فرودگاه

7- پارک آبی پارک بزرگ




8-سینما 4 بعدی



9-زمین گلف و اسب سواری


   

10-رستوران بالیق پارک بزرگ   

11-پارک علمی

12-رستوران سنتی


13-رستوران


14-=بازار سنتی


15-سالن سرپوشیده


16-شهرک خودرو میدان آذربایجان


طرح تبادل ورودی شرقی تبریز و مقایسه طرح های مختلف ارائه شده

 طرح تبادل شرق تبریز  از ابتدا تا کنون 

اوایل دهه 80 بود که با تکمیل بزرگراه پاسداران تبریز بحث اتصال بزرگراه شمالی و جنوبی تبریز به هم در شرق تبریز مطرح شد  که نهایتا در سال 83 با انجام فراخوانی برای طراحی پل برای این تبادل .  پل کابلی دو طبقه و سه سطحی طراحی شده توسط یکی از شرکتهای مهندسین مشاور برای اجرا توسط داوران مسابقه انتخاب شد که قرار شد با همکاری شرکت فرانسوی (مجری پل کابلی تبریز)این پل کابلی  دو طبقه  ساخته شود که به عنوان اولین پل دو طبقه کابلی خاورمیانه نیز مطرح شد 

این طرح بعد از مدتی بنابه دلایلی از قبیل تحریم بین المللی و عدم همکاری شرکت فرانسوی و عدم توانایی شرکتهای داخلی در اجرای پل و هزینه زیاد ساخت چنین پل کابلی دو طبقه کنسل شد

بعد از کنسل شده طرح پل کابلی دو طبقه ورودی شرقی شهر طرح جدیدی برای این منطقه طراحی شد که در آن پل کابلی جای خود را به پل قدرتی دو طبقه داد و این بار با جایگزینی پل بتنی قدرتی به جای پل کابلی و با حفظ نقشه راههای ارتباطی  قبلی  طرح جدید تصویب شد 

ولی با گذشت چندین سال باز هم این طرح اجرا نشد و دوباره دچار تغئیر نقشه گشت










نهایتا در اواخر سال 88 بود که طرح تبادل جدید رو شد و شرکت خاتم الانبیای سپاه اجرای این پل طرح شبدری جدید  را  متقبل شد و نهایتا طرح تبادل شرقی تبریز بصورت  پل طرح شبدری متفاوت تصویب شد 

محدودیتهای طرحهای تبادل سه  سطحی فوق(طرح های کنسل شده):

1-عدم دسترسی مسیر خروجی تبریز به بزرگراه پاسداران

2-عدم دسترسی خروجی بزرگراه کسایی به سمت تبریز 

3-باریک بودن و کم بودن تعداد لاین های هر مسیر نسبت به طرح فعلی

محاسن طرح های چند سطحی  فوق:

1-زیبائی ورودی شهر تبریز و نشان دهنده مدرنیته بودن آن

2- عظمت ورودی شرقی شهر

3-احداث تقاطع سه سطحی قابل مقایسه با بهترینهای موجود

4- تنوع بخشی به پلهای شهر و منحصر بفرد بودن آن در کشور





ولی آنچه که از مقایسه نقشه طرح های فوق میشود فهمید فاصله  بین طرح اولیه و طرح کنونی پل است

به عبارتی میتوان گفت که طرح ابتدایی به معنای کلمه  نمادشهری مدرنیته   با طراحی بی مانند  بود که متناسب شهر اولینها بود و شهرداری میتوانست با احداث چنین پلی یک اولینهای دیگر به افتخارات تبریز بیافزاید و اولین پل چند سطحی کابلی  تبریز را احداث کند

اگر چه غفلت از زیبائی های این پل شبدری در حال احداث نیز کاری نادرست است و این پل انصافا یکی از زیباترین پلهای ساخته شده کشور خواهد بود


نظر شما عزیزان در مورد طرح های فوق چیست؟کدامین طرح به نظرتان زیباتر و متناسبتر برای اجرا بود؟

 

باز سازی بلوک میار میار (نگین تبریز)

عملکرد قابل تقدیر مهندس نوین در احیاء بافتهای فرسوده و انتشار نزدیک به 4000 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای باز سازی بافت فرسوده شهر


احیاء بافت های فرسوده شهری در دوران شهرداران قبلی تبریز چندان مورد توجه قرار نگرفته بود ولی با روی کار آمدن آقای مهندس نوین بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری یکی از اولویتهای شهری قرار گرفت و با توجه به تلاش بسیار زیاد ایشان (که انصافا در این مورد فوق العاده کار کرده اند) عملیات بازسازی بلوکهای گلستان و بافت فرسوده منصور(عتیق) و بلوک میار میار و بلوک گجیل آغاز شده و به جدیت اجرا میشود 

نکته بسیار مهمی که تا کنون در کلانشهر تبریز مورد غفلت قرار گرفته بود انتشار اوراق مشارکت برای پروزه های شهری بود که  مهندس نوین این عقب ماندگی را جبران نموده و برای اولین بار در طول تاریخ تبریز با انتشار نزدیک به 4000 میلیارد اوراق مشارکت برای بلوکهای گلستان و عتیق و میارمیار و گجیل و پروزه آیسان توسط بانک مرکزی کمک شایانی به امر تملک بافتهای فرسوده نمودند که جا دارد از زحمات ایشان تقدیر و تشکر نمایم.




بلوک ميارميار (نگين تبريز)

بلوک میار میار یکی از مناطق بافت فرسوده شهری تبریز میباشد که در حد فاصل خیابانهای محققی، فردوسی، شریعتی شمالی و کوی میار میار قرار گرفته و 160 هزار مترمربع مساحت عرصه و اعیانی آن است.






هزینه خریداری و تملک املاک موجود و هزینه احداث و اجرای پروژه کلاً به عهده مشارکت کننده بخش خصوصی بوده و حداکثر 10 سال جهت بهره برداری پروژه زمان تعیین شده است. بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه های کلی پروژه اعم از تملک و احداث و اجرا تقریباً به مبلغ 200 میلیارد تومان می باشد.





با نیم نگاهی به مجموعه درون شهری و مرکزیت شهرها، نقاط مستعد فراوانی را رها شده، بلا استفاده و مخروبه می بینیم که در صورت احیاء و بهره گیری مناسب از آنها در اثر بخشی، هویت شناختی، باززنده سازی و سرزندگی و نیز تحرک و پویایی شهر نقش اساسی را ایفا خواهد نمود. در این راستا و به منظور تحقق بخشی از این امر و اصلاح مجموعه ای از این بافت ها در محله قدیمی و فرسوده میهاد میهن یا به عبارت امروزی میارمیار، تهیه طرح و ایدئوگرام محدوده مورد نظر در مجموعه ای 4.7 هکتاری برای اجرای طرح بهسازی به مهندسان مشاور شیب راه محول و بلافاصله برداشت وضع موجود و به هنگام کردن نقشه ها آغاز گردید.


پروژه محدوده یادشده (میارمیار ) در حال حاضر شدیدا در معرض مشکل فرسودگی شهری قرار داشته و چنانچه تمهیدات لازم در جهت رفع مشکل فرسودگی و بهسازی منطقه انجام نگیرد بافت های هم جوار نیز تحت تاثیر این فرسودگی قرار خواهند گرفت. بررسی سطوح اختصاص یافته به کاربری های مختلف در منطقه مورد برداشت نشان می دهد که بیشترین سطح اختصاص یافته به کاربری تجاری - خدماتی مربوط میشود و از دیگر کاربری ها با سطوح قابل توجه در منطقه می توان به کاربری مسکونی و ساختمان های متروکه مسکونی اشاره کرد. بررسی مصالح مورد استفاده در احداث بناهای موجود در منطقه نشان دهنده کیفیت نامناسب واحدهای مسکونی و استفاده عمده از مصالح نیمه بادوام از جمله آجر و چوب در ساختمان ها میباشد، در این خصوص 72.68% واحدهای ساختمانی محدوده نیازمند تخریب و تجدید بنا میباشند و در مقابل تنها 14.24% واحدها نوساز میباشند. همچنین از نظر تعداد طبقات بیشترین فراوانی در محدوده مورد مطالعه با ساختمان های 1 یا 2 طبقه میباشد به طوریکه از جمیع ساختمان های مسکونی موجود در محدوده 69% آنها یک طبقه و اغلب آنها غیر قابل اسکان هستند.




حدوده اجرائی طرح که حدودا 4.7 هکتار میباشد با توجه به موقعیت خاص مکانی پروژه و هم جواری ها و کاربری های موجود طراحی شده است، سیاست کلی طرح پیشنهادی به نوعی هماهنگی با طرح تفصیلی مصوب بوده است. در کل طرح تفصیلی پیشنهادی از بخش عمده تجاری و مسکونی و نیز پارکینگ تشکیل شده است. جهت بالا بردن هرچه بیشتر مایه های فرهنگی طرح: :کتابخانه، مجموعه فرهنگی، تقویت و هویت بخشی مذهبی به مسجد دال ذال و بازارچه فروش محصولات هنری ئ دستی در حاشیه مجموعه نیز پیشنهاد گردیده که در غنای این بخش در هماهنگی دو بخش فرهنگی و تجاری نقش مهمی خواهد داشت




شهریور ماه امسال 1000 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای بلوک میار میار توسط بانک مرکزی منتشر شد که با استقبال مناسب مردم مواجه گشت و هم اکنون املاک و مغازه های موجود در محدوده طرح در حال تملک میباشند که امیدواریم به زودی شاهد نوسازی بافت فرسوده این بلوک باشیم.


خبری از شروع عملیات اجرائی یادمان شمس تبریزی




صبح امروز که از باغ گلستان رد می شدم شاهد شروع عملیات خاک شناسی یادمان شمس بودم که که امیدوار کننده بود




تصاویری از شهرک رشدیه

شهرک رشدیه یکی از بهترینها  





شهرک رشدیه تبریز یکی از زیباترین شهرکهای مسکونی کشور مطرح میباشد

 آنچه تا کنون که در تصاویر دیده ایم نمای کلی و اسکای لاین این شهرک بوده است

من در این پست خواستم تصاویری از ساختمانها و برجهای این شهرک را بصورت تک به تک به نمایش بگذارم 














مرکز خرید رشدیه یک